Header

Peraturan


Peraturan Permainan

Peraturan dan undang-undang permainan badminton ditetapkan oleh IBF.

Sistem Pemarkahan

v Tiga pusingan untuk satu permainan dengan kiraan 21 mata.

v Setiap kali serve, pemain akan dapat mata.

v Pada kedudukan mata 20 sama, tambahan dua mata (deuce) akan diberikan kepada pemain.

v Pemain yang dapat menambah dua mata tambahan akan menang .

v Manakala apabila kedua pemain terikat pada 29 sama, pemain yang dapat menambah mata menjadikan kedudukan 30 akan memenangi permainan tersebut.

v Permain yang menang pada set pertama akan memulakan permainan pada set kedua.

Jarak masa antara permainan dan menamatkan permainan

v Apabila pemain mendahului pihak lawan dengan 11 mata, pemain mempunyai 60 saat jarak masa antara perlawanan.

v Jarak masa 2 minit di antara setiap perlawanan dibenarkan.

v Dalam set ketiga, pemain diberi peluang untuk menamatkan perlawanan apabila mendahului dengan 11 mata.

Sistem Kedudukan Pemain Badminton Dunia

Sistem pengiraan mata pemain badminton bagi kedudukan dunia dibahagi kepada lima displin iaitu perseorangan lelaki, perseorangan wanita, beregu lelaki, beregu wanita dan beregu campuran.

Status kedudukan pemain diperakui oleh Badminton of World Federation (BWF). Berikut adalah sistem pengiraan mata bagi pemain perseorangan dan beregu :

v Berjaya mengutip mata bagi kedudukan dunia dalam kejohanan yang disertai

v Kutipan mata bagi kedudukan dunia untuk setiap pemain akan bertambah apabila mereka menyertai dua atau lebih kejohanan dalam masa 12 bulan setahun

v Menyertai setiap kejohanan dan menang dalam kejohanan yang disertai

v Menyertai kejohanan dunia akan mendapat banyak mata sekiranya menang

v Pemain pilihan dilihat melalui kedudukan dunia

v Kelayakan untuk Sukan Olimpik dan kejohanan dunia juga dikira berpandukan kedudukan dunia

Kemahiran Asas Badminton

Terdapat dua cara memegang raket iaitu pegangan hadapan dan pegangan kilas

Pukulan Servis

Terdapat tiga jenis pukulan servis iaitu :

I ) Servis Rendah

v Berdiri sisi, sebelah kaki di hadapan

v Ayun raket ke belakang

v Siku bengkok hampir ke badan

v Tangan kiri pegang bulu tangkis

v Lepaskan bulu tangkis

v Ayun raket pantas ke hadapan

v Pukul bulu tangkis di hadapan kaki kiri

v Pandang ke sasaran

II ) Servis Flik

v Flik bulu tangkis dengan pergelangan tangan di hadapan kaki kiri

v Pukulan bulu tangkis tinggi melepasi pihak lawan

III ) Servis Tinggi

v Berdiri sisi, sebelah kaki di hadapan

v Ayun raket tinggi ke belakang

v Pegang bulu tangkis tinggi di paras hadapan muka

v Lepaskan bulu tangkis

v Ayun raket ke hadapan dengan lengan diluruskan

v Pandang bulu tangkis

IV ) Pukulan Hadapan

v Pandang bulu tangkis

v Ayun raket ke belakang

v Sebelah tangan lagi diluruskan

v Ayun raket dengan tangan lurus

v Pukul bulu tangkis pada jangkauan yang tinggi

V) Pukulan Kilas

v Pandang bulu tangkis

v Kaki kanan menyilang ke kiri

v Kilas raket separa bahu

v Pukul bulu tangkis

VI) Pukulan Lob

v Kemahiran pukulan hadapan boleh digunakan untuk melakukan pukulan lob. Pukulan ini digunakan untuk memaksa pihak lawan

bergerak jauh ke belakang gelanggang.

VII) Pukulan Smesy

Pukulan smesy boleh digunakan ketika bulu tangkis berada tunggi di udara. Ia digunakan untuk menamatkan rally. Sasaranyan ialah ke ruang kosong gelanggang lawan.

v Berdiri sisi, sebelah kaki di hadapan

v Ayun raket ke belakang dengan siku bengkok

v Sebelah tangan lagi lurus ke atas

v Pukul bulu tangkis dengan pantas

0 comments: